
Lägg till som favorit
Foto: Förhandsbild från källan: The Guardian
Varning för GLP-1-läkemedel vid långdistanslöpning
Användningen av GLP-1-läkemedel, såsom tirzepatid och semaglutid, ökar kraftigt bland motionärer för viktminskning, men experter varnar nu för riskerna vid uthållighetsträning. För maratonlöpare kan läkemedlens aptitdämpande effekt och biverkningar, som illamående och magproblem, leda till allvarlig energibrist. Detta kan i sin tur orsaka Relative Energy Deficiency in Sport (REDS), ett tillstånd som kan försämra bentätheten, sänka immunförsvaret och hos kvinnor leda till utebliven menstruation.
Flera löpare rapporterar om betydande svårigheter att prestera under pågående behandling. Vissa beskriver en onormalt hög hjärtfrekvens vid ansträngning och oförmåga att få i sig nödvändig energi under lopp. För att hantera detta har vissa idrottare tagit till egna strategier som mikrodosering eller att hoppa över doser, vilket medicinska experter avråder ifrån då det inte är kliniskt testat.
Trots riskerna finns det individer som rapporterar att kroppen efter en tid anpassat sig och att de lyckats förbättra sina tider. Läkare och dietister betonar dock att det krävs extrem försiktighet och att man bör prioritera hälsa och energiförsörjning framför snabb viktminskning under förberedelser till stora lopp.



